Thursday, March 20, 2014

HATI SI IBU

Lebatnya hujan membuat aku tersandar kebasahan. Motor aku parkir tidak jauh dari kedai runcit. Aku duduk menanti agar hujan kembali reda.

"Ibu, nak ni! Nak ni!"

Jeritan si kecil mematikan lamunan aku seketika. Aku menoleh...

Ah.. Si anak mahukan makanan ringan. Si Ibu melangkah lemah. Raut wajahnya kelihatan sugul. Aku perhati lagi..

"Dik, ibu tak bawa duit" sambil berkata perlahan dia menguis nguis isi dompetnya.

Hampa terlihat dari riak mukanya.

Melihat si anak sudah merengek, diturutkan jua kehendak si anak..namun si ibu masih mencari sesuatu.

Aku tampil berhampiran mereka. Sekeping duit ku salamkan pada si ibu. Matanya memandang tepat ke arahku.

Akhirnya dia tersenyum. Aku membalas sekilas. Mungkin pemberian itu tidak banyak, tapi Ku harap dia boleh tersenyum lega. Aku tahu, pasti ingin juga diturutkan kehendak si anak.

Aku kembali bersandar. Tersenyum melihat langkah kedua insan tadi pergi.

Ya Allah, kurniakan lah rezekimu dan lindungilah mereka.. Amin..

No comments: